14 de novembre de 2014

Conveni de l'APL amb Interior i Telefònica facilitant accés al 112

El conseller d’Interior, Ramon Espadaler, i el director general de Telefónica a Catalunya, Kim Faura, han signat avui un conveni amb el president de l’Associació Provincial de Laringectomitzats i Mutilats de la Veu a Lleida, Isidre Macias, per difondre entre els seus membres una APP per a telèfons intel·ligents que permeti una comunicació més ràpida, fàcil i intuïtiva a les persones sordes i/o mudes amb el telèfon d’emergències 112.


El conseller d’Interior, Ramon Espadaler, ha destacat que “Catalunya ha estat pionera a l’Estat a l’hora de desenvolupar un aplicatiu destinat a donar condicions d’igualtat a totes les persones”, ja amb aquesta nova APP es normalitza un sector que fins ara no podia accedir amb normalitat a aquest servei. “Un país de qualitat és aquell en què totes les persones tinguin accés als serveis d’emergències”, ha dit.
Espadaler ha explicat que “ens vam proposar salvar aquest mur”, i que s’ha pogut fer gràcies a la col·laboració de Telefónica amb un aplicatiu molt senzill, àgil i fàcil. “Els membres de l’associació seran mutilats de la veu, però no seran mutilats dels serveis bàsics”, ha subratllat.
Per la seva banda, el director general de Telefónica a Catalunya, Kim Faura, ha agraït la confiança del Departament i ha dit que “aquesta és només una gota del canvi que ha fet Telefónica”.
Per últim, la subdirectora tècnica de l’Associació de Laringectomitzats de Lleida, Alba Querol, ha agraït al Departament d’Interior “que es destinin recursos en els sectors minoritaris com els nostres perquè es contribueix a la millora de la seguretat”.
A l’acte també han assistit el director del Centre d’Atenció i Gestió de Trucades d’Urgència 112 Catalunya, David Ciudad; el director d’Empreses i Administracions Públiques de Catalunya de Telefónica, Enric Santiago, la directora dels Serveis Territorials d’Interior a Lleida, Anna Miranda, la subdirectora tècnica de l’Associació de Laringectomitzats de Lleida, Alba Querol, el cap de la Regió Policial de Ponent, l’intendent Josep Lluís Rossell, entre altres.
Des del 112 ja fa temps que es treballa en diferents aplicatius per poder facilitar a tots els col·lectius vulnerables el telèfon d’emergències 112. Juntament amb Telefònica, a finals del 2013 ja va desenvolupar una APP per a telèfons intel·ligents que permetés a les persones sordes comunicar una emergència amb les mateixes condicions que una persona no sorda que pugui parlar amb els operadors del telèfon d’emergències. Ara, aquesta mateixa aplicació es farà arribar als socis de l’Associació Provincial de Laringectomitzats i Mutilats de la Veu a Lleida.
Aquesta associació és una entitat de voluntariat que té com a missió la rehabilitació integral de persones afectades per càncer de laringe, laringectomitzades, traqueostomitzades i mutilades de la veu, i serà l’encarregada de fer la distribució del codi de descàrrega de l’APP entre els seus associats. La resta d’afectats de Catalunya podran accedir a aquest aplicatiu a través d’aquesta associació, o bé, a través de la Federació de Persones Sordes de Catalunya (FESOCA).
Aquesta APP està basada en pictogrames que recullen les principals i més comunes emergències que fan que els ciutadans truquin al Telèfon 112. Els pictogrames, que també inclouen vídeos en llengua de signes per saber a què es refereixen, estan agrupats en tres apartats: policials, de salvaments i extinció d’incendis i sanitàries. Als vídeos que inclou l’APP hi surt un intèrpret en llengua de signes catalana. En funció de l’idioma en que la persona usuària tingui configurat el telèfon (en català o castellà), els textos i els vídeos apareixen en una o altra llengua.
Els pictogrames, agrupats en els 3 apartats esmentats (policial, bombers i SEM)  indiquen situacions com: maltractaments, agressió, baralla, desaparició, robatori, suïcidi, accident de cotxe, cotxe avariat, incendi, fuita de gas, inundació, intoxicació, no poder respirar, cremada, dolor al pit, part, ennuegament, ferida, convulsions, vòmit/mareig, febre, nen malalt, caiguda/fractura i un genèric “altre”. Cada pictograma inclou consells per minimitzar el risc mentre no arriben els serveis d’emergències.



Funcionament del servei:
Un cop una persona sorda i/o muda tingui instal·lada l’APP i pateixi o sigui testimoni d’una urgència com pot ser un accident de trànsit, delicte, incendi o una urgència mèdica, haurà de prémer el botó “Avisar 112” que apareix en cada pictograma.
Llavors, l’APP geolocalitza la posició del telèfon mòbil en el mapa i permet avisar al 112. L’aplicació també permet que l’usuari hagi carregat prèviament dades d’interès per a emergències que puguin afectar-lo: 
Dades personals: nom, edat i sexe
Dades de salut: si té alguna discapacitat, si pren medicació o és al·lèrgic a un medicament
Dades personals de a qui cal avisar en cas d’accident
Els operadors dels centres del telèfon d’emergències 112 rebran llavors una alerta en pantalla en forma de missatge escrit que indicarà: la posició geogràfica de l’alertant, el telèfon des d’on truca, les dades introduïdes prèviament si és el cas, i el tipus d’emergència del que es tracta en funció del pictograma escollit per l’usuari.
L’operador del 112 podrà interactuar també amb la persona sorda usuària amb missatges escrits que rebrà com a SMS i podrà respondre-hi també.
Fins l’any passat, les persones sordes podien contactar amb el telèfon 112 enviant un SMS al telèfon 679436200. La nova APP facilita l’avís de l’emergència en ser molt gràfica i intuïtiva en el seu ús, permetent que la persona faciliti dades que arribaran al telèfon 112 en el moment de la comunicació.

Comparteix-ho

0 Comentaris a "Conveni de l'APL amb Interior i Telefònica facilitant accés al 112"

Publica un comentari a l'entrada